10 loistavaa syytä aloittaa punttitreenit!

Huomasin tässä yhtenä päivänä, että minusta on tosiaan ajan saatossa kuoriutunut aikamoinen salihirmu, eikä vuoteen ole mahtunut viikkoakaan jolloin en olisi tehnyt useampaa treeniä. Ajoittain tuleekin pohdittua kysymyksiä siitä, miksi ylipäätään teen tätä hommaa. Tuntuu jollakin tavalla järjettömältä käyttää muutenkin kortilla olevaa aikaa siihen, että käy nostelemassa rautalevyjä. Lisäksi kaikki muut aktiviteetit tulevat vasta kakkosena, eikä sponttaaniudelle ole siis paljoakaan tilaa tässä arjessa. Tietyt asiat mielessäpitäen tätä harrastusta haluaa silti jatkaa viikosta toiseen, ja salimaksukin tuntuu oikeastaan siltä kun laittaisi rahaa pankkiin. Tässä siis muutamia syitä miksi salitreenit kannattaa aloittaa, ja miksi siellä käymiseen kannattaa panostaa:

1. Itsetunnon kohottaja
– 
Kun ensimmäisten kertojen jännitys on voitettu, ja tiedät suurinpiirtein missä päin salia sijaitsee juuri ne tarvitsemasi välineet, tämä kohta on sille väistämätön jatkumo. Huomaat kuinka nopeasti voimat alkavat kehittymään, ja voittajafiilis nostaa päätään treenien edetessä.

2. Arkiaktiivisuus kasvaa
– Kuntoilun sivuoireena saattaa olla väsymys, varsinkin kovien treenien jälkeen. Se on aivan normaalia, ja kuuluu asiaan. Treenien jälkeen ilmenevä uupumus on kuitenkin pieni paha siihen nähden, kuinka paljon normaali virystila kohoaa kokonaisuudessaan. Työpäivän jälkeinen pyykkivuori ei tunnukaan enää niin suurelta urakalta, ja parin kauppakassin kantaminen lähikaupastakin sujuu käden käänteessä.

img_2112

3. Terveellinen ruokavalio sivutuotteena
– Tämä kohta on moneen kertaan todistettu, treeni ja syöminen kulkevat käsi kädessä. Treenin jälkeistä hyvänolontunnetta ei halua pilata roskaruoalla. Urheilija tarvitsee runsaasti kasviksia, täysjyväviljaa, pehmeitä rasvoja ja proteiininia kehittyäkseen, ja näitä syömällä tehty työ tulee palkitsemaan.

4. Aineenvaihdunta kiihtyy
– 
Se tarkoittaa yksinkertaisimmillaan sitä, että elimistö alkaa toimia jouhevammin ja levossakin kulutetaan enemmän kaloreita kuin ilman punttitreenejä.

5. Kunto kasvaa
– Esimerkiksi jalkojen suuria lihasryhmiä treenatessa, saadaan merkittävä hyöty myös räjähtävissä aerobisissa suorituksissa. Juokseminen sujuu siis nopeammin ja tuntuu kevyemmältä, kun lihasten voimantuottoa on kehitetty.

img_2113

6. Luusto ja nivelet vahvistuvat
– Painoilla ei treenata pelkkiä lihaksia, vaan myös koko tukirankaamme sen alla, eli ennen kaikkea luustoa sekä niveliä. Kun altistamme ne rasitukselle, voimme käytännössä ehkäistä tulevaisuudessa mahdollista osteoporoosia, sekä lukuisia muita sairauksia. Tämä johtuu siitä, että luiden elastisuus paranee.

7. Hapenottokyky kehittyy
– 
Tästä on myös hyötyä erinäisissä liikuntasuorituksissa, niin voimaharjoittelussa kuin aerobisessakin harjoittelussa.

8. Ryhti paranee
– Lihasten harjoittelulla pääsemme vaikuttamaan myös meitä kannatteleviin, syviin tukilihaksiin. Näitä kehittäessämme pystymme mm. kannattelemaan itsemme paremmin. Tukilihaksia vahvistavat erityisesti vapailla painoilla tehtävät koko vartalon liikkeet.

9. Testosteronin tuotanto lisääntyy (myös naisilla)
– 
Lihasmassan kasvaessa kehomme alkaa tuottaa tavallista enemmän tätä niin kutsuttua mieshormonia. Sillä on kuitenkin paljon positiivisia vaikutuksia sukupuoleen katsomatta, mm. rasva-aineenvaihduntaan sekä mielialaan.

img_2114
Hyvän treenin jälkeen hymyilyttää!

10. Se tunne jälkeenpäin
– Kyllä, hyvä olo treenin jälkeen näkyy ja tuntuu. Joskus sen vaikutus mielialaan on suurempi ja joskus taas hieman pienempi. Harva meistä kuitenkaan treenin jälkeen katuu sitä että tuli lähdettyä!

Ihanaa viikonloppua kaikille!

P.s. Instagramista ja snapchatista voi myös seurata touhujani nimimerkillä @nicoleharmes!

-Nicole

 

 

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen

You must be logged in to post a comment.